Bedrijfsjournalistiek

 

Bedrijfsjournalistiek is een vorm van storytelling.  Verhalen geven kleur aan het leven, maar ook aan feiten en cijfers. Bedrijfsverhalen zorgen voor een duidelijke interpretatie van gebeurtenissen en/of ontwikkelingen. Ze geven inzicht en samenhang, spreken tot de verbeelding en zorgen voor betrokkenheid van medewerkers en klanten. Ze maken beleid, een trend of een verandering op een aansprekende manier inzichtelijk en behapbaar.

Bij bedrijfsverhalen en -publicaties is het van belang dat de boodschap die u wilt overbrengen ook daadwerkelijk overkomt bij uw (beoogde) publiek. Wie bent u? Wat wilt u uitstralen? Welke boodschap wilt u overbrengen? Welke ‘tone-of-voice’ past bij uw bedrijf en spreekt uw klanten aan? En welk medium past hierbij? Bent u nog op zoek naar de toon die uw klanten aanspreekt, dan kan ik u hierin ondersteunen. Samen gaan we op zoek naar een zo optimaal mogelijke omschrijving van uw boodschap. Doordat ik me nieuwe informatie snel eigen maak, kan ik inhoudelijk goed met u meedenken. Heeft u uw ‘tone-of-voice’ al gevonden? Ik zorg ervoor dat al uw publicaties, brochures en artikelen in dezelfde stijl geschreven worden.

Vormen van bedrijfsjournalistiek

Er zijn diverse vormen van bedrijfsjournalistiek. Ik kan u ondersteunen bij het schrijven van:

  • blogs
  • interviews
  • verhalen
  • artikelen
  • folders
  • brochures
  • publicaties/boeken

Ik schreef in de afgelopen tien jaar 450+ artikelen, blogs, brochures, bedrijfsverhalen en -publicaties. Hierdoor weet ik precies welke stappen er nodig zijn om te komen tot een bedrijfsverhaal of -publicatie, die past bij een organisatie en haar medewerkers. Ik begeleid u en uw medewerkers graag vanaf de eerste brainstormsessie tot aan de druk van uw publicatie of boek.

Projectbegeleiding

Als projectleider neem ik u het nodige (regel)werk uit handen. Ik denk actief mee over de inhoud van uw publicatie. Ik organiseer en begeleid benodigde brainstormsessies met uw medewerkers. Daarnaast regel ik voor u gedurende een project alle afstemming met derden, zoals geïnterviewden, fotograaf, vormgever en drukker. Ik heb een netwerk van professionals om me heen die ik in kan zetten bij nieuwe opdrachten. Ik maak en bewaak de planning en zorg ervoor dat er op het afgesproken tijdstip een mooi en professioneel eindproduct ligt. Behalve een goede briefing, het aanleveren van informatie en tussentijdse afstemming heeft u uw handen vrij voor andere zaken.

Nieuwsgierig? Bekijk dan mijn bedrijfspublicaties.